Kyllä oli ennen vanhaan julkisia hankintoja tekevällä helppoa. Ostettiin vain sieltä, mistä tarkoitukseen paras tavara tai palvelu sopivaan hintaan saatiin. Toista on nyt – satunnaisenkin hankkijan on tunnettava kilpailuttamisen kuviot. On otettava huomioon prinsiippejä EU:ta myöten. On muistettava olla syrjimätön ja avoin, on pidettävä huolta yhdenvertaisuudesta ja suhteellisuudesta, on valvottava laatua ja suoritteita. Tasapuolisuuden nimissä on torjuttava lobbailijat, kauppurit ja markkinamiehet.
Hankintaosaamisen jakaminen
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhankintojen valmistelun ja niistä päättämisen tuskaa helpottamaan on Vantaalla laadittu Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhankintojen strateginen käsikirja. Käsikirja ottaa huomioon julkisia hankintoja koskevien yleisten periaatteiden ja asiakaslähtöisyyden lisäksi eettisiä periaatteita. Hankinnan asiantuntijat ovat lyöneet viisaat päänsä yhteen ja saaneet aikaiseksi käsikirjan, josta on varmasti hyötyä myös satunnaisesti hankintoja tekevälle.
Käsikirja on hyvin jäsennelty ja helppolukuinen. Se helpottaa hankintojen tekemistä myös niiden sosiaali- ja terveyspalveluja hankkivien osalta, joilla ei ole vankkaa talous- ja markkinointiosaamista. Ohjeita ja esimerkkejä seuraamalla syntyy parhaimmillaan kustannustehokasta, asiakaslähtöistä ja rehtiä hankkimista.
Eettiset ja sosiaaliset kriteerit hankinnoissa
Miten kunnassa voidaan edistää kestävää kehitystä? Voidaanko kulutusta vähentää ja kohdentaa hankintoja paremmin? Toisin sanoen ostaa vain se, mitä oikeasti tarvitaan. Asenne ratkaisee paljon. Haluan uskoa, että yksittäinenkin hankintoja tekevä voi vaikuttaa kokonaiskulutuksen vähentämiseen. Henkilöstön ympäristöasenteella on suuri merkitys. Niin kuin kotitalouksissa, voidaan myös työpaikoilla soveltaa kulutuspolitiikkaa, jonka mukaan yhden tavaran tullessa taloon toinen lähtee. Silloin on pakko miettiä tarvitaanko uutta tavaraa oikeasti.
Ekologisuuden on oltava lähtökohtana kaikissa hankinnoissa. Tähän löytyy vantaalaisesta käsikirjasta hyviä perusteluja ja vinkkejä. Toinen erityisen ilahduttava luku käsikirjassa kertoo sosiaalisista kriteereistä. Hankinnoilla on väkisinkin sekä välittömiä että välillisiä sosiaalisia vaikutuksia. Yhteiskuntavastuunsa kantava firma ei voi näitä sivuuttaa. Niillä on myös merkittävä yhteys firman brändiin ja asiakkaiden mielikuviin yrityksestä.
Ostajat ja myyjät kumppaneina
Julkisista hankinnoista säätäminen ja kilpailuttaminen ovat varmasti luoneet selkärankaa hankkimiseen ja tarjoamiseen. Muinaishistoriaa on se aika, jolloin hankintoja edistettiin salamyhkäisissä, savuisissa kabineteissa. Aika ajoin joitakin dinosauruksia nousee otsikoihin, mutta pääsääntöisesti hankkimisesta on tullut rehtiä ja avointa. Kaikilla on mahdollisuus tarjota.
Uudenlainen ajattelu kehittää myös hankinnan osapuolten mahdollisuuksia kumppanuuteen ja sitä kautta entistä tehokkaampaan asiakaslähtöisyyteen. Juuri palvelujen loppukäyttäjien tarpeiden pitääkin ohjata hankintoja. Verkostoitumalla palveluntuottajien kanssa julkinen hankkija löytää asiakkaalle parhaat ratkaisut.
Tuli sotesta ajan kanssa sitä taikka tätä on oma kotikuntani ja työnantajani ilahduttavasti panostanut hankintaproblematiikan pohdintaan ja hankintojen vaikutusten arviointiin. Asiakas edellä.
Tiina Snellman, ylempi AMK-opiskelija
Lisätietoja
Laki julkisista hankinnoista, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070348
Vantaan kaupunki, 19.1.2015 sosiaali- ja terveyslautakunta: tästä linkistä pääset valitsemaan ao.toimielimen ja päätöspäivän ja sitten ko.päivämäärän pöytäkirjasta ko.päätöksen ja sen liitteenä olevan käsikirjan.
Ei kommentteja